Boekbespreking 1

Gegevens boek:

  • Titel: Als ik blijf
  • Auteur: Gayle Forman
  • 223 pagina’s
  • Geleend in de bibliotheek van Denderbelle

If_I_Stay_poster

Gegevens film:

  • Titel: If I Stay
  • Regisseur: R.J. Cutler
  • Duur: 1h 47m
  • Genre: romantiek, drama
  • Bekeken op het internet

BN-DD882_ifista_DV_20140609182109

Zwakke en sterke punten:

Screenshot_1

tumblr_natwj53inw1txydcmo1_500

Recensies over het boek:

1. http://www.scholieren.com/boekverslag/70022

Spanning
Het boek is spannend omdat er tussen de gebeurtenissen in het ziekenhuis ook nog flashbacks in zitten. Het verhaal is dus ook niet chronologisch. In die flashbacks worden gebeurtenissen verteld in Mia´s leven. Die flashbacks zijn niet zo zeer spannend. Maar omdat die ertussen zitten maakt het dat je wilt doorlezen naar de stukken die vertellen wat er in het ziekenhuis gebeurt.

Titelverklaring
De titel vind ik spannend. Je merkt meteen dat het over leven en dood gaat. Het boek heeft deze titel omdat het ook over leven en dood gaat en Mia daar ook tussen twijfelt. Hoe zou het zijn als ik dood ga? En hoe zou het zijn als ik blijf? dat vraagt ze haarzelf constant af. Ik vind de titel goed gekozen omdat als je de titel leest jezelf meteen gaat afvragen waar het boek over zal gaan en daarom zullen veel mensen op dit boek ‘afstappen’.

Andere opvallende zaken
Het boek wordt geschreven vanuit een ik-persoonaal perspectief.

Soms speelt het verhaal zich af in een belangenruimte, maar soms ook niet. Het ziekenhuis, bijvoorbeeld, is niet de meest romantische plek maar toch kun je de liefde tussen Mia en Adam daar bijna voelen. Maar natuurlijk denk je bij een ziekenhuis aan zieke mensen, verdrietige of sombere sferen. En dat zijn de gevoelens van de hoofdpersoon ook redelijk vaak, dus dan is het weer wel een belangenruimte.

Het verhaal heeft een opening in de handeling en een deels open deels gesloten einde. Je weet namelijk niet of Mia nog wel kan leven met alle handicaps die ze aan het ongeluk heeft overgehouden en of ze later in het ziekenhuis nog overlijd want dat gebeurt ook redelijk vaak.

Het verhaal is gebaseerd op een waar gebeurt verhaal.

Mening over het boek
Ik vind het een erg interessant en origineel boek omdat boeken voor mijn leeftijd over jongens en liefde etc. gaan. Ik vond het boeiend omdat ik niet veel van ziekenhuizen en operaties en dat soort dingen. Het was geloofwaardig omdat er niet werd overdreven en je je goed kunt verplaatsen in de personen uit het boek. Ik vond het op sommige stukken moeilijk omdat het soms met de flashback en de normale kloktijd een beetje door elkaar heen ging en ik wist eerst niet wat een cello was dus was het wat moeilijk om te weten wat ze nou bespeelde. Het is een droevig boek omdat drie familieleden van Mia overlijden en ze daardoor als enige overblijft van haar gezin.

2. http://booksandkisses.nl/recensie-als-ik-blijf-gayle-forman/

Door

De cover van het boek had ik al eens gezien, maar keer op keer kon ik niet meer op de titel van het boek komen. Erg frustrerend, maar uiteindelijk heb ik het boek toch gevonden en daar heb ik absoluut geen spijt van. Mia lijkt alles te hebben, leuke vrienden, een lief vriendje en geweldige ouders. Totdat alles verandert door een auto ongeluk.

als-ik-blijf2Het begin van het boek vond ik ontzettend leuk leuzen, maar irriteerde ik mij ook aan het perfecte gezin gehalte. Daarnaast lijkt Mia ook gewoon echt alles te hebben. Een lief vriendje, een hartsvriendin en een familie die haar steunt. Adam, het vriendje van Mia, heeft ook een grote rol in het boek en de hoofdstukken met hem blazen echt meer leven in het boek. Na een paar hoofdstukken denk je misschien wel “oke nu weet ik het wel”

Het is een ontzettend mooi verhaal maar ook weer moeilijk. Dit vooral omdat Mia voor een onmogelijke keuze staat tussen leven en dood. Wat ik ook persoonlijk apart vond was dat de keuze tussen leven en dood op een gegeven moment plots in het verhaal kwam. Aan de ene kant logisch omdat het meisje haar hele familie verliest, maar dit had iets subtieler er bij in gemoeten. Persoonlijk zou ik niet weten wat ik zelf had gedaan als ik in Mia’s schoenen had gestaan. Ondanks dat het boek een brok in je keel brengt, kijk ik wel uit naar het tweede deel van dit boek. Deze ligt dan ook al op mijn to-be-read stapel.

3. http://www.muymaaike.nl/2014/08/recensie-als-ik-blijf-wacht-op-mij.html

Recensie: Als ik blijf & Wacht op mij – Gayle Forman

Mijn mening
Soms lees ik, als ik mijn recensie al heb geschreven, wat recensies op andere blogs over dezelfde boeken. Conclusie: de meningen over deze twee boeken zijn ontzettend verdeeld. Zelf weet ik niet zo goed hoe ik de boeken in één woord zou omschrijven, maar ik denk dat ‘apart’ de lading het meest dekt. Beide boeken spelen zich in een tijdsbestek van slechts een paar dagen af, maar worden vooral gevuld door heel veel flashbacks. Bij “Als ik blijf” had dit tot gevolg dat mijn aandacht steeds werd weggetrokken van het echte verhaal; ik had niet echt een sterke drang om door te lezen. In Adam kon ik me beter inleven, wat Wacht op mij voor mij stukken beter maakte. Daarnaast is het tweede deel veel realistischer – het is echt de moeite waard om je door deel één heen te worstelen om deel twee te kunnen lezen. Dat klinkt overigens heel negatief, maar op zich is Als ik blijf ook niet heel slecht, hoor. Er zit wel wat diepgang in en het kabbelt gewoon lekker rustig voort. De schrijfstijl is prettig, leest ook snel, maar ik denk gewoon dat er meer uit dit boek gehaald had kunnen worden. Wacht op mij vond ik dus wel heel goed!
1 6 tumblr_n43sx624vb1reli55o1_250 4 35
Recensies over de film:
1. http://www.filmtotaal.nl/recensie.php?id=38845

If I Stay

Geplaatst door Arjan Welles op 17-09-2014 22:56 – Bron: FilmTotaal

Het is aanvankelijk een verademing dat het conflict in R. J. Cutlers verfilming van de bestseller “If I Stay” van Gayle Forman nu eens niet schuil gaat in een getroebleerde gezinssituatie. Lange tijd verkeert Mia tussen leven en dood. Ze aanschouwt de gevolgen van het ongeluk en reist met de ambulance af naar het ziekenhuis waar haar gezinsleden en zijzelf in de kreuk liggen en vechten voor hun levens. Het is niet zozeer dat Mia niet kan aanvaarden dat ze wellicht al naar de andere wereld is vertrokken, het gaat er nu juist om of het muzikale meisje de kracht kan vinden om het leven te omarmen. Tegelijkertijd laat Cutler ons zien hoe hard Mia daar mee bezig was. De inschrijving en audities voor de muziekschool. De kalverliefde met Adam, die net als Mia’s vader in een rockband speelde. Cutler zet de twee verhaallijnen tegen elkaar af. Maar het contrast tussen hoop en wanhoop, verleden, heden en toekomst wil maar niet echt aanslaan.

“If I Stay” wordt naast een overdreven hoeveelheid vals sentiment en melodrama gekenmerkt door een foutieve ritmiek. Cutler zapt op onlogische momenten door de tijd en blijft soms te lang in een periode hangen. De scènes waarin Mia haar toekomst uitstippelt, zijn al niet bepaald hoogdravend, maar ze contrasteren in kwalitatief opzicht te sterk met de sores in het ziekenhuis. Mia hangt maar een beetje rond de bedden van haar gezinsleden, trekt alle ellende zich enorm aan en probeert wanhopig door te dringen tot haar vrienden en familieleden die haar natuurlijk helemaal niet kunnen zien. En dat terwijl Cutler genoeg talent binnen heeft gehaald om een beklijvend drama af te kunnen leveren over een meisje dat nog lang niet klaar is met al haar plannen en deze energie gebruikt om de dood te slim af te zijn. Vooral hoofdrolspeelster Chloë Grace Moretz probeert alle zeilen bij te zetten, maar haar immer betoverende aanwezigheid blijkt hier niet afdoende.

Cutler is afkomstig uit de televisiewereld en levert met deze kleffe boekverfilming zijn eerste speelfilm af. Hij dweept met de harmonie van Mia’s gezin en de vele gelijkenissen tussen Adam en Mia’s vader waar je een verkapt Oedipuscomplex in kunt zien. Wat aanpak en thematiek betreft worden associaties opgeroepen met ”The Lovely Bones”. Peter Jacksons drama was ook al niet zo’n hoogvlieger, maar hier had het dode meisje in ieder geval nog een misdaad op te lossen. Vooral in de afsluitende akte gooit Cutler er een overdreven tranentrekkend sausje overheen, waarmee hij het kleine beetje krediet dat hij nog overhad, compleet verliest. Mia is in alle denkbare opzichten een bijzonder meisje, dat zich onderscheidt van de massa. Cutler wrijft ons dit voortdurend in. Het is jammer dat hij met dit zwakke puberdrama enkel dertien-in-een-dozijn bakvissen aan zich zal weten te binden.

2. http://www.filmvandaag.nl/recensies/110-if-i-stay

Kiezen tussen leven en dood

Recensie If I Stay

Door Laura Erkamp
Gepubliceerd op 16 september 2014 om 11:22

Een en al flashbacks
De vele, langdurige flashbacks zorgen ervoor dat het aan het begin van de film nog even onwennig is om naar de beelden te kijken. Een deel van de film speelt zich af in het heden en in het andere gedeelte wordt er regelmatig teruggeblikt naar het verleden. De verhaallijn vordert en ondertussen wordt de kijker meegenomen naar de voorgeschiedenis. Ondanks dat deze manier van vormgeven van de film eerst wat onwennig is, is het ook een hele mooie en bijzondere manier van weergeven. Het maakt de film exclusiever om naar te kijken, maar creëert ook een langere spanningsboog omdat men steeds nieuwsgieriger wordt naar het verleden en tegelijkertijd ook hunkert naar de verhaallijn die nog vordert. De kijker krijgt zo telkens een beetje van beiden. Op het eind komen het verleden en heden samen en valt alles mooi in elkaar.

Out-of-body-ervaring
Het bijzondere van de film is dat de kijker meegenomen wordt in alle unieke ervaringen van het hoofdpersonage Mia. De film vertoont hierbij een zogenoemde out-of-body-ervaring, waarbij Mia’s ziel uit het lichaam treedt. Vergelijkbaar met een geest zweeft zij onzichtbaar voor anderen rond door de ziekenhuiszalen en maakt ze alles vanaf de zijlijn mee: kritieke toestanden van haar familieleden en het verdriet van haar dierbaren.

Boekverfilming
If I Stay is gebaseerd op Gayl Foremans gelijknamige bestseller. Deze boekverfilming is geen aaneenschakeling van tragische gebeurtenissen. Er zijn genoeg vrolijke, liefdevolle momenten in de film die ervoor zorgen dat de film geen oneindige lijn van dramatische gebeurtenissen is. Als kijker word je voortdurend heen en weer gesleept tussen uiteenlopende emoties. Opvallend zijn de acteerprestaties van hoofdrolspeelster Chloë Grace Moretz. Op slechts 17-jarige leeftijd weet zij vol overtuiging het heftige verhaal van Foremans gelijknamige bestseller realistisch over te brengen. 

“If I Stay” is een prachtige, merkwaardige boekverfilming. Het verhaal komt, mede dankzij acteertalent Chloë Grace Moretz, goed tot zijn recht in deze film. De flashbacks en de out-of-body-ervaringen zorgen voor een speciale weergave van de film en maken de film excentriek. Het einde is weliswaar wat abrupt, maar doet niet onder aan de kwaliteit van de film. “If I Stay” is zonder twijfel een must-see film.

tumblr_n7w1ilKa6T1txydcmo1_500

Mijn eigen mening (over de kritieken en recensies) en mijn conclusie: 

Ik heb eerst het boek gelezen en dan de film bekeken. Op de vraag “Wat vond je nu het beste, de film of het boek?” kan ik niet echt een antwoord geven. Het heeft allebei zijn positieve en negatieve kanten. Bij het lezen van het boek kwam ik meer te weten over wat er zich allemaal afspeelde in de gedachten van de personages en de emoties werden ook goed verwoord. In de film kom je dan meer te weten over hoe de personages eruit zien en hoe ze zich gedragen in de verschillende situaties.

Met de eerste recensie van het boek ben ik het volledig mee eens. In het boek zijn de flashbacks soms wat onduidelijk (in de film is dit natuurlijk beter herkenbaar). Met de situering van de tijd bij de gebeurtenissen had ik minder problemen omdat elk hoofdstuk getiteld is door het tijdstip van dat moment (zie foto eerder vermeld). De tijdsduur van het verhaal is ongeveer één dag. Over het einde was ik minder tevreden omdat ik niet zo te vinden ben voor een open einde. Het werd niet duidelijk hoe Mia het er nu vanaf heeft gebracht.

De tweede recensie van het boek is zowel positief als negatief. Ik ben het eens met de positieve commentaar maar de negatieve commentaar vind ik deels onterecht.

Bij het lezen van de derde recensie ben ik te weten gekomen dat het verhaal een vervolg heeft. Wacht op mij is niet meer uit het perspectief van Mia maar uit dat van Adam. Ik heb dan de korte inhoud gelezen en ben te weten gekomen dat Mia volledig hersteld is. Het heeft mij overtuigd om, wanneer ik eens tijd heb, zeker ook het tweede deel van het verhaal te lezen. In de recensie wordt er (in tegenstelling tot het eerste deel van het verhaal) zeer positief over het tweede deel geschreven, wat dus een motivatie is.

Als recensies van de film heb ik een negatieve en een positieve gekozen. Natuurlijk ben ik het eens met de positieve want ik vond de film heel goed. Volgens de schrijfster van de eerste recensie van de film is alles wat kon fout lopen ook effectief fout gelopen. Ik weet dat de meningen over het boek en de film sterk kunnen verschillen, maar ik vind wel dat ze iets te hard heeft overdreven. Met de tweede recensie ben ik het grotendeels eens.

Kunstwerken waarin een vergelijkbare thematiek aan de orde komt als in het boek/de film:

  • The Vow, 2012

74583.300

Een vrouw raakt na een auto-ongeval in een coma. Als ze terug bij bewustzijn komt is ze haar geheugen en alle herinneringen van de voorbije vijf jaar kwijt. Ze heeft er ook geen flauw benul van wie haar man is. Deze laatste zal opnieuw haar hart voor zich moeten winnen.

Deze film heb ik een tijd geleden gezien. Ik vond hem zeer goed, deels omdat ik de mannelijke acteur graag zie spelen.

  • Gedichten

flashback

Het gaat allemaal zo snel,
Een flits terug in je leven.
Even weg in het hier en nu,
Een terugblik in het verleden.

Het is net een droom,
Met je geest één zijn.
Terug in de tijd,
Op je eigen terrein.

Je zit weer in de auto,
Rijend op de snelweg.
Je slaat over de kop,
Dat was de aanleg.

http://www.1001gedichten.nl/gedichten/60977/flashback/

door een auto ongeluk overleden

Het was zo leuk met jou,
We hadden altijd lol.
We waren samen,
We konden alles vertellen,
Het was gewoon fijn om bij jou te zijn,

Het is niet meer zoals het was,
Jij bij mij, en ik bij jou,
Het voelde wel fijn,
Maar nu jij overleden bent,
Is het moeilijk,
Het is moeilijk om het te verwerken,

Jij bent overleden door een auto ongeluk,
Ik schrok toen ik het gehoord had,
In een klap was je er niet meer,
Ik kon geen eens meer afscheid van je nemen,
Ik kon niks meer met je doen,

Ik was verslagen,
Ik was kapot,
Ik dacht waarom ik nou niet,
Waarom moest jij nou gaan?
Ik snap er niks van,
Waarom nou jij:?
Jij die zo zorgzaam was en lief,
Die heb ik nu moeten verliezen,
Door een auto ongeluk!

http://www.1001gedichten.nl/gedichten/20564/door_een_auto_ongeluk_overleden/

Als je je aangesproken voelt om de film te bekijken (en/of het boekte lezen), bekijk dan zeker:

Plaats een reactie

Trending